Burn-out UITzicht en INzicht

Binnenkort willen we van start gaan met onze training voor mensen met een burn-out. Iedereen ervaart een burn-out anders, ook al komen een aantal kenmerken overeen. Ook de manier waarop je de burn-out kunt aanpakken verschilt per persoon. Je moet eraan toe zijn om hiermee aan de slag te gaan en het is niet zo gemakkelijk om deze stap daadwerkelijk te zetten. Al eerder schreef ik dat je dingen altijd hetzelfde kunt blijven doen (en daardoor tegen je burn-out kunt blijven aanlopen) of dat je kunt kijken naar wat je anders kunt doen, welke uitdagingen er voor je klaar liggen. Maar er is meer…

In onze training behandelen we verschillende oorzaken van een burn-out en gaan we kijken op welke manier jij met je burn-out om kunt gaan. We gaan een paar keer met je op stap, de natuur in. De natuur helpt je om tot rust te komen en echt te luisteren naar wat er bij jou van binnen speelt. Tijdens de wandeling sta je stil bij wat je van binnen ervaart en ook bij hoe dit voor je is, of je hierin iets wilt veranderen of dat het goed is.

Een ander dagdeel besteden we aan het uitproberen van verschillende beeldende werkvormen. Je ontdekt welke werkvorm bij je past en wat maakt dat deze werkvorm bij je past. Dit zegt namelijk iets over wat jij als persoon fijn vindt. We gaan na of dit terug te zien is in je dagelijks leven. Herken je dat je blij wordt van de dingen die je doet of mis je uitdaging? Is je burn-out eigenlijk een bore-out?

Uit eigen ervaring weet ik dat het bij een burn-out zoeken is naar de juiste balans tussen uitrusten en het zoeken van een nieuwe uitdaging. Ik schrijf hier ook dat hoe jij je voelt valt of staat met de manier waarop jij je energie verdeelt. Sommige dingen kosten energie, maar er zijn ook veel dingen die energie opleveren. Als dit goed in balans is, voel je je beter en kun je aan de slag met je uitdaging. We gaan zoeken naar deze balans door aandacht te besteden aan het onderwerp plannen en organiseren: hoe ziet je dag/ week eruit en hoe is je energiebalans daarin?

Grens? Communiceren!

Het ontstaan van een burn-out kan te maken hebben met het wel of niet voelen en communiceren van je grenzen. Allereerst is het belangrijk dat je ervaart waar je grenzen liggen. Wat kun je hebben en wanneer is het op? Vaak ben je geneigd om maar door te gaan en ben je je grens voorbij nádat je dit zelf doorhad. Wij willen je inzicht geven in waar je grens ligt. Hoe schat je deze tijdig in zodat je op tijd kunt communiceren dat je iets wel of niet gaat doen?

Dit communiceren kan ook lastig zijn. Je laat je soms gemakkelijk beïnvloeden door de mening van anderen en daardoor ga je toch weer over je grens heen. Of je zegt ‘nee’ tegen iets waarin jij juist je uitdaging had kunnen vinden. In de training leer je om naar jezelf te luisteren; wat weet je diep van binnen over wat bij je past, voel je gezonde spanning of is je grens bereikt? Al deze gegevens helpen je om een duidelijke mening te vormen en om sterk te staan als je hierover wilt communiceren.

Het is natuurlijk best spannend om in een groep met onbekende mensen aan de slag te gaan met dit onderwerp. Weet dat wij dit net zo ervaren en ook graag onze ervaringen (over het omgaan met een burn-out) met jullie delen. Ligt jouw uitdaging in het starten met deze training? Geef je dan nu op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.