Inspiratietijd

‘Toestand dat je creatief nadenkt en weet hoe je iets goed moet doen’

Het woordenboek geeft mooie omschrijvingen van inspiratie: ‘toestand dat je creatief nadenkt’. Klinkt goed, maar hoe bereik je die toestand? En: ‘dat je weet hoe je iets goed moet doen’. Altijd fijn om dat te weten, maar moet je niet gewoon dingen uitproberen voordat je weet of je iets goed hebt gedaan?

Met een eigen onderneming ben je naar mijn idee altijd op zoek naar inspiratie; creativiteit en dingen goed doen zijn van belang om je onderneming te laten slagen. Bij KleurSpel hebben we daarom sinds vorig jaar onze inspiratiedagen. Op zo’n dag proberen we in een toestand te komen waarin we creatief gaan nadenken. Bij ons werkt het goed om daarvoor onze vakgebieden in te zetten. We bieden elkaar beeldende en psychomotorische opdrachten aan en ontdekken zo nieuwe ideeën en kansen en daarbij leren we elkaar ook steeds beter kennen.

‘Iets goed aanpakken’ kost wat meer tijd. De ideeën blijven komen en we gaan daar ook mee aan de slag, maar we merken wel dat de manier die we van tevoren hadden bedacht niet altijd werkt. Soms moeten we eerst iets ondervinden voordat we erachter komen of het werkt. Het weten hoe je iets goed moet doen is van tevoren niet altijd aanwezig, maar het nadenken over een goed plan van aanpak blijft constant doorgaan. We blijven ons richten op de zorgvrager: hoe kunnen we onze zorg zo goed mogelijk afstemmen op de ander? Wat heeft de ander van ons nodig en hoe bieden we dit aan?

Goede ideeën krijgen en enthousiast worden

Een andere omschrijving van inspiratie is het krijgen van goede ideeën en enthousiasme. Op onze eerste inspiratiedag van dit jaar is dat zeker gelukt. We hebben weer een poster gemaakt met deze keer drie pijlers waar we mee aan de slag gaan dit jaar, namelijk: doelgroepuitbreiding, zichtbaarheid en taakverdeling.

We krijgen regelmatig de vraag of we alleen kinderen helpen bij KleurSpel. Ja, we helpen graag kinderen en we hebben een aantal prachtige kinderen zich zien ontwikkelen in het afgelopen jaar. En ja, we helpen ook graag andere mensen: jongeren, volwassenen, ouderen. Iedereen kan bij ons terecht. We willen graag andere doelgroepen bereiken en gaan hiermee aan de slag door ons aanbod bekend te maken bij instanties/ hulpverleners die met andere doelgroepen werken. Samen kunnen we zorg op maat bieden.

Wat betreft zichtbaar zijn gaan we in de gemeentes waarmee we een contract hebben onszelf op de kaart zetten, we willen gezien worden op zorgmarkten, netwerklunches en tijdens andere bijeenkomsten. Ook hopen we binnenkort met een leuke Facebookactie te komen en plaatsen we vaker iets uit ons vakgebied op Facebook.

Als laatste richten we ons op de taakverdeling. Jullie zullen er waarschijnlijk weinig van merken, maar we gaan meer werken vanuit onze talenten. We willen ook graag onze zorgvragers laten werken vanuit hun talenten en vanuit dat idee kwamen we erachter dat we dit zelf nog beter kunnen toepassen. Rebekka blijft onze mooie folders en flyers ontwerpen en Rianne houdt zich bezig met teksten en het kwaliteitsstuk.

We blijven in ontwikkeling en we zullen ook altijd op zoek blijven naar inspiratie. We vinden het interessant om te horen hoe anderen dat doen, inspiratie zoeken. Wat hebben jullie nodig om creatief te denken en enthousiast te worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.